Arsenal dibelasah teruk

Monday, August 29, 2011
Young dan Rooney tampil gemilang dalam perlawanan


Oleh Happy Susanto

Manchester United berjaya memperolehi kemenangan besar 8-2 ke atas kelab rival Arsenal dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris di Old Trafford.

Perlawanan ini dilakari dengan hat-trick yang dicetak oleh penyerang Wayne Rooney, dua gol melalui tendangan percuma yang menarik dan satu lagi melalui sepakan penalti.

Kemenangan besar skuad Syaitan Merah ini merupakan detik kedua terbaik mereka sepanjang sejarah Liga Perdana.

Pasukan Sir Alex Ferguson mengawal perlawanan dengan permainan pantas dan menyerang. Pada minit kedua, pemain pertahanan Chris Smalling melakukan satu pergerakan berbahaya di dalam kotak penalti. Bola sempat menghampiri Tom Cleverley, namun tendangan pemain muda tersebut tersasar ke tepi gawang Wojciech Szczesny.

Empat minit berselang, pemain sayap Ashley Young melakukan umpanan matang kepada Danny Welbeck, namun sepakan penyerang tersebut masih belum menemui sasaran. Beberapa saat kemudian, giliran Young yang memiliki peluang terbaik di dalam kotak penalti, namun bola berjaya dirampas oleh salah seorang pemain pertahanan Arsenal.

Pada minit kesembilan, Welbeck melakukan umpanan kepada Young di dalam kotak penalti. Walaupun  kelihatan dijatuhkan akibat tolakkan salah pemain pertahanan Arsenal, namun pengadil tidak melihatnya sebagai pelanggaran.

Walaupun tidak dihadiahkan dengan sepakan penalti, pasukan muda Fergie tetap tampil agresif untuk mencipta banyak peluang.

Gol yang ditunggu-tunggu peminat di Old Trafford akhirnya muncul pada minit ke-22. Welbeck berjaya menolak bola masuk ke dalam gawang selepas menerima umpanan dari Anderson. Pemain pertahanan Arsenal Johan Djourou gagal mengawal pergerakan Welbeck di dalam kotak penalti.

Tiga minit kemudian, the Gunners mendapat hadiah penalti setelah Theo Walcott dijatuhkan oleh Jonny Evans di dalam kotak. Malangnya, percubaan Robin van Persie gagal kerana penjaga gol United David De Gea dengan pantas bergerak ke arah bola.

Pada minit ke-28, Young menggandakan kelebihan untuk United melalui sebuah gol cantik. Dari luar kotak penalti, bekas pemain Aston Villa itu melepaskan bola yang menghujam ke sebelah kiri gawang Szczesny.

Dua minit berselang, De Gea kembali sekali lagi unggul menyelamatkan bola dengan menahan dua peluang emas Arsenal di dalam kotak penalti United.

Welbeck kemudian terpaksa dibawa keluar lapangan kerana mengalami kecederaan hamstring. Javier Hernandez, yang baru pulih dari cedera kemudiannya dimasukkan.

Pada minit ke-41, Rooney berjaya memberikan keselesaan tuan rumah melalui percubaan bebas. Pemain penyerang tersebut sebelum itu melakukan kerjasama bersama Young sebelum melepaskan sepakkan ke gawang gol.

Arsenal berhasil mengurangkan jurang gol semasa perlawanan memasuki babak tambahan masa melalui percubaan Walcott dari jarak dekat selepas menerima umpanan dari Tomas Rosicky. Gol tersebut menandakan berakhirnya babak pertama dengan keputusan 3-1.

Di babak kedua, United terus menampilkan permainan atraktif, cepat, dan menyerang. Pada menit ke-51, Rooney melepaskan sebuah umpan sodoran matang ke depan gawang, namun Djourou berhasil menghalau bola dari jangkauan Hernandez.

Semenit berselang, van Persie memiliki peluang bagus dengan melepaskan tengan keras ke arah gawang. Namun, kiper De Gea masih sangat sigap. Tiga menit kemudian, giliran peluang Andrew Arshavin yang didapat. Namun, Evans berhasil mengantisipasinya dengan baik.

Cleverley memiliki peluang bagus dengan melepaskan tendangan dari jarak dekat ke arah gawang, namun masih bisa diantisipasi kiper Szczesny.

Rooney akhirnya kembali membuka pesta gol United melalui sebuah eksekusi tendangan bebas yang persis sama dengan taktik yang diperagakan di babak pertama.

United tidak butuh waktu lama untuk kembali mencetak gol. Setelah berhasil keluar dari jebakan off-side, Nani melepaskan tendangan ke pojok kanan gawang yang tidak bisa diantisipasi Szczesny.

Pada menit ke-69, Rooney nyaris mencetak hat-trick andai tendangan keras dari jarak jauh tidak membentuk mistar gawang.

Semenit berselang, pemain yang baru masuk, Park Ji-Sung, ikut menyumbang gol. Menerima umpan Young di sisi kanan pertahanan Arsenal, pemain asal Korea Selatan itu berhasil melepaskan tedangan ke pojok kiri gawang.

Arsenal kembali mampu memperkecil ketinggalan lewat aksi van Persie yang menerima umpan matang dari rekannya di dalam kotak penalti United.

Pada menit ke-87, Hernandez dijatuhkan di dalam kotak terlarang oleh Carl Jenkinson, yang langsung mendapatkan kartu kuning kedua alias kartu merah. Rooney akhirnya mampu mencetak hat-trick pertamanya di musim ini lewat eksekusi tendangan penalti yang sempurna.

Saat pertandingan sudah memasuki babak tambahan waktu, Young kembali mencetak gol lewat sebuah skema permainan yang persis sama dengan golnya di babak pertama. Sang winger melepaskan tendangan menawan ke pojok gawang Szczesny.

Berkat kemenangan ini, United naik ke peringkat ke puncak klasemen sementara dengan mengumpulkan sembilan poin dari tiga pertandingan. Posisi kedua ditempati Manchester City, dengan hanya perbedaan jumlah gol. Sementara Arsenal justru terdampar di papan bawah klasemen.


(Sumber: http://www.goal.com)