"Hati kata Arsenal, fikiran kata United"

Saturday, March 26, 2011
Oleh Tom Jones

Siapa lagi pemain Lagenda terbesar Arsenal kalau bukan Tony Adams. Pemain pertanahan untuk skuad the Gunners ini bermain selama 2 dekad dan memenangi 4 gelaran untuk Division Pertama/Liga Perdana sepanjang khidmatnya di kelab itu. Di sini Adam bercerita tentang permainan di bawah bimbingan Arsene Wenger, kemasukkan kembali Jens Lehmann ke kelab dan peluang Arsenal memenangi gelaran Liga Perdana pada musim ini...



Apa pandangan anda dengan cara kerja Arsene Wenger mengenai apa yang telah dia lakukan di Arsenal sepanjang 15 tahun ini?

Dia telah menjadi pencetus fenomena, dia seorang lelaki yang hebat dan sangat disenangi. Dia sangat jujur , jujur kepada para pemainnya. Psikologi adalah kekuatannya dan dia adalah satu revolusi buat Arsenal. Anda sekarang sedang bercakap dengan seorang peminat besarnya, dia seorang yang bijaksana bagi saya.

Adakah dia telah menjadi pengaruh besar dalam gaya kejurulatihan anda?

Ada banyak pengaruh di situ. Dalam kehidupan, anda adalah apa yang anda pelajari dan dia telah mengajar saya dengan tawaran yang hebat. Jawapan samada saya telah menggunakannya di kelab yang menggunakan khidmat saya, mungkin ia belum benar-benar berlaku. Dia seorang psikologi yang sangat bagus dalam fikiran saya, itu kekuatannya. Saya berada di dalam sebuah kelab yang mana dari segi permainan perkara itu tidak digunakan sepenuhnya. Saya dianugerahkan pemain muda yang baik dari segi teknikal di Feyenoord tetapi saya tidak begitu mengawal untuk diet mereka dan dari segi psikologi. Tapi saya akui dia telah memberikan pengaruh.

Adakah anda berpendapat skuad Arsenal kali ini boleh memenangi apa-apa kejuaraan?

Semasa cuti musim sejuk saya kembali ke sana untuk melihat perlawanan menentang Manchester City dan saya bertanya akan beberapa perkara dan secara jujur saya menyangka Piala Liga akan menjadi salah satu milik mereka pada musim ini untuk meneruskan perjuangan yang lain-lain. Malangnya mereka kelhilangan peluang itu; dah saya sangat berharap mereka akan memenangi satu kejuaraan kelak

Apa pendapat anda mengenai pemberian kontrak semula Jens Lehmann?

Saya berfikir seolah-olah mahu menyarungi semula kasut bola saya! Pada pendapat saya Jens adalah seorang penjaga gol yang hebat. Saya tahu mereka mendapat beberapa kecederaan termasuk pemain muda mereka yang turut saya gemari, Wojciech Szczesny. Arsene memerlukan gantian untuk posisi penjaga gol dan saya lihat di mana logiknya mereka membawa kembali Jens Lehmann.

Siapa yang anda rasakan akan menjuarai gelaran untuk Liga Perdana Barclays pada musim ini?

Sudah tentu hati saya mengatakan ia adalah Arsenal tetapi di fikiran saya mengatakan ia milik United, mereka memiliki terlalu ramai pemain yang telah memenanginya sebelum ini. Apabila anda pernah melakukannya dan anda rasakan anda berada di tahap yang meragukan, anda pasti tahu pada masa bila untuk bertungkus-lumus dan bila untuk berlenggang dan pada masa bila anda perlu untuk memenangi satu-satu perlawanan. Bila anda telah melakukan sekali, anda pasti tahu bila masa untuk bankit dan mempersembahkan hasilnya.



(Sumber: http://www.footballfancast.com/)