Kad laporan perpindahan 2010-2011: Adakah ia membantu Arsenal?

Saturday, March 26, 2011
Imbasan tentang bagaimana aksi pemain baru skuad the Gunners termasuk Marouane Chamakh, Laurent Koscielny dan Sebastien Squillaci sejak perpindahan ke Utara London.

Oleh Oliver Yew

Sehingga beberapa minggu lalu Arsenal masih dalam perjalanan empat kejohanan dan dalam mengejar 4 kejuaraan. PAra peminat yakin dan bersikap optimis mengenai peluang untuk mengakhiri enam tahun kemarau tanpa trofi.

Selepas menghadapi minggu-minggu tersebut, kalah dalam peringkat akhir Piala Carling kepada Birmingham, disingkirkan dari Liga Juara-juara oleh Barcelona dan terkeluar dari perebutan Piala FA kepada Manchester United, sagalanya telah berubah. Para penyokong sekali lagi mempersoalkan polisi perpindahan Arsene Wenger selepas satu lagi perpindahan musim panas dan kehadiran bintang-bintang baru.

Marouane Chamakh dan pemain pertahanan berpengalaman Sebastien Squillaci telah dibawa masuk tetapi mereka gagal untuk merealisasikan imaginasi para peminat. Dengan meletakkan pemain muda dari Peranciss yang belum teruji, ia mudah untuk melihat kenapa Arsenal terus gagal untuk mencapai kejayaan sejak tahun lepas. Naum ia bukanlah sesuatu yang baru bagi the Gunners kerana ia merupakan cara Wenger, namun jika mereka gagal untuk mengangkat trofi Liga Perdana dengan cara yang demikian, sudah tentu lebih banyak persoalan akan timbul.

Masuk: Marouane Chamakh (Bordeaux), Laurent Koscielny (Lorient), Sebastien Squillaci (Sevilla), Kyle Ebicilio (Feyenoord), Ryo Miyaichi (Chukyodai HS), Jens Lehmann (free agent)

Keluar: Philippe Senderos (Fulham), Fran Merida (Atletico Madrid), Mikael Silvestre (Werder Bremen), William Gallas (Tottenham), Francis Coquelin (Lorient, pinjaman), Eduardo (Shakhtar Donetsk), Sol Campbell (Newcastle), Sanchez Watt (Leeds, pinjaman), Jay Simpson (Hull), Armand Traore (Juventus, pinjaman)


(Marouane Chamakh)
Grade: B-
Dari: Bordeaux
Bayaran: Percuma
Posisi: Penyerang
Kemunculan/Gol: 39/12



Chamakh merupakan kemasukan terpantas bagi the Gunners dan pada permulaan musim tersebut ia seperti satu kejutan yang sangat baik yang mana pemain Maghribi ini seperti menambah satu dimensi berbeza dalam barisan serangan. Pemain Arsenal tercari-cari siapa yang boleh menerima hantaran bola ke dalam kotak dan mereka tahu Chamakh mungkin akan cuba mendapatkannya melalui hantaran tinggi. Ia kelihatan menjadi kerana dia berjaya menghasilkan 11 gol sejak 3 bulan pertama musim ini. Namun selepas sekembalinya Robin van Persie di mana Arsenal banyak kehilangan tenaga, keyakinan bekas bintang Bordeaux itu terpukul dan sejak posisinya bergelut dengan persaingan, dia hanya menjaringkan 1 gol dalam 19 kemunculan.


(Laurent Koscielny)
Grade: B-

Dari: Lorient
Bayaran: £8.7 juta
Posisi: Pertahanan
Kemunculan/Gol: 36/3



Wenger mempertaruhkan pemain muda dari Perancis yang baru bermain satu musim lengkap dalam Liga terbesar Perancis sebelum menyertai Arsenal pada musim panas lepas. Dalam masa dia dikritik dalam melakukan terjahan dan beberapa kesilapan besar, pemain pertahanan tengah ini telah melakukan permulaan yang baik dalam kerjaya Arsenalnya. Ada kalanya dia tewas dengan cara permainan fizikal di Liga Perdana tetapi dengan pantas dia dapat menyesuaikan diri dan menjadi faktor kesukaran serta cabaran yang besar dalam kancah permainan dalam liga Inggeris. Mungkin dia belum lagi menjadi penyelesaikan bagi skuad Arsenal dan mungkin perlu lagi mempertingkatkan keupayaannya tetapi beberapa persembahan terbaik yang ditunjukkannya termasuk persembahan terbaiknya dalam jersi merah menentang Barcelona di Emirates telah menunjukkan bahawa dia punyai potensi itu. Selepas satu lagi musim penuh untuk dirinya dia mampu menjadi lebih berpotensi dan patut menjadi perpindahan yang berbaloi bagi skuad ini.


(Sebastien Squillaci)
Grade: D

Dari: Sevilla
Bayaran: £4 juta
Posisi: Defender
Kemunculan/Gol: 28/2



'Arsene Wenger menandatangani seorang pemain pertahanan antarabangsa berpengalaman.' Ia merupakan suatu suara yang mana para peminat Arsenal mahu dengari pada musim lepas, tetapi Sebastien Squillaci telah gagal untuk menawan harapan peminat setia the Gunners. Beberapa kesalahan dan kesilapan sia-sia telah merugikan kerjaya pendeknya di Emirates dan hanya empat kali tanpa bolos pernah berlaku sepanjang 28 kemunculannya sebagai 4 pemain pertahanan akhir.


Yang lain-lain

Kyle Ebecilio: N/A
Pemain tengah dari Belanda yang berkemahiran tinggi ini telah menandatangani Arsenal dari Fayenoord yang turut menjadi intaian Chelsea pada musim panas lepas. Pemain berusia 17 tahun ini tidak berada dalam skuad Arsene Wenger pada musim ini tetapi dia merupakan bintang dari Belanda di bawah 17 tahun dan dia merupakan salah seorang dari pemain yang bernilai dalam projek Wenger.

Ryo Miyaichi: N/A
Pemain serangan dari Jepun ini telah mendapat perhatian Wenger selepas percubaan pada musim lepas. Ia cukp untuk Arsenal mengikat kontrak jangka panjang pada bulan Januari lepas. Kemudiannya dia segera dipinjamkan ke Fayenoord dan telah melakukan banyak kejutan, melakukan 7 kemunculan dan 1 gol.

Jens Lehmann: N/A
Wenger telah mengejutkan ramai peminat bolasepak apabila dia memberi tawaran kepada bekas penjaga golnya yang telah pencen untuk menyelesaikan krisis penjaga golnya pada minggu lepas. Dengan dua penjaga gol pilihan utama Arsenal tidak dapat beraksi, bekas pemain skuad the Gunners itu telah menandatanganinya sebagai perlindungan jika Manuel Almunia mengalami masalah. Pemain dari Jerman itu melakukan kemunculan di West Brom pada hujung minggu lepas dimana Wojciech Szczesny dan Lukasz Fabianski masih tidak dapat beraksi. Kedudukan Manuel Almunia pula kelihatan tidak kukuh dan pasti kita tidak akan dapat melihat peluang yang begitu panjang bersama Lehmann.



(Sumber: http://www.goal.com/)