Pemain Arsenal dalam skuad antarabangsa

Saturday, March 26, 2011
14 ahli dari skuad utama Arsenal akan dipanggil oleh negara mereka untuk aksi antarabangsa.

Robin van Persie (Belanda)
Hungary 0-4 Belanda, 25 Mac
Belanda v Hungary, 29 Mac
Robin van Persie merupakan salah seorang penjaring untuk skuad Belanda apabila mereka menewaskan Hungary 4-0 pada malam Jumaat. Penyerang Arsenal itu meletakkan skuad bimbingan Bert van Marwijk 4 gol dihadapan apabila dia menjaringkan gol pada minit ke 62 dengan bantuan Gregory van der Wiel. Van Persie menghabiskan keseluruhan 90 minit dengan kejayaan 100% kemenangan dalam kumpulan E. Finalis Piala Dunia ini akan kembali ke Amsterdam pada hari Selasa nanti untuk perlawanan menentang Hungary sekali lagi.


Aaron Ramsey (Wales)
Wales v England, 26 Mac
Aaron Ramsy akan mengetuai skuad Wales menentang England di Cardiff pada hari Sabtu. Untuk kelayakkan kumpulan G untuk Euro 2012 di Stadium Millennium, pemain tengah Arsenal ini berkata, "Sejak kecil lagi saya mahu menjadi pemain bolasepak profesional dan mahu mengetuai negara saya dan kini masanya telah tiba dan ia menjadi detik yang amat bermakna kepada saya dan keluarga. Ibubapa saya telahbanyak membantu dalam mencapai apa yang saya kecapi pada hari ini dan saya mahu mengucapkan terima kasih kepada mereka. Saya harap berharap saya boleh menjadi contoh kepada yang lain dalam pasukan saya. Dalam pasukan kami tahu sejauh mana kami mampu lakukannya dan mengharapkan kami mendapat keputusan yang baik.


Samir Nasri (Perancis)
Gael Clichy (Perancis)
Bacary Sagna (Perancis)
Luxembourg 0-2 France, 25 Mac
France v Croatia, 29 Mac
Samir Nasri dan Bacary Sagna telah bermain penuh untuk 90 minit apabila Perancis menewaskan Luxembourg 2-0 pada malam Jumaat. Nasri telah membantu gol permbukaan apabila sepakkan percumanya telah ditanduk masuk oleh Philip Mexes selepas minit ke-28. Yoann Gourcuff menambah gol ke-2 untuk memastikan kemenangan 18 nminit sebelum permainan berakhir dan Perancis kini mendahului dalam kumpulan D. Gael Clichy tidak beraksi. Pasukan Laurent Blank akan menjadi tuan rumah dalam perlawanan persahabatan menentang Croatia di Paris pada Selasa.


Tomas Rosicky (Republik Czech)
Spain 2-1 Republik Czech, 25 Mac
Republik Czech v Liechtenstein, 29
Mac
Tomas Rosicky bermain selama 90 minit apabila Republik Czech tewas 21-2 kepada Spanyol pada malam Jumaat. Jaroslav Plasil melakukan jaringan karak jauh menjadikan pasukan Rosicky di hadapan untuk menjadikan ia kemenangan mengejutkan sebelum David VIlla mengubah keputusan itu di minit akhir perlawanan. Pasukan Michal Bilek akan menjadi tuan rumah menentang Liechtenstein di Ceske Budejovice pada Selasa.


Nicklas Bendtner (Denmark)
Norway v Denmark, 26 Mac
Slovakia v Denmark, 29 Mac
Nicklas Bendtner telah dipanggil untuk bersama skuad Denmark untuk aksi antarabangsa seterusnya. Pasukan Mortem Olsen ini akan bertandang ke Oslo untuk kelayakkan Euro 2012 bagu kumpulan H pada Sabtu dan kemudian bertandang ke Trnava untuk perlawanan persahabatan pada Selasa.


Andrey Arshavin (Russia)
Armenia v Russia, March 26
Qatar v Russia, March 29

Andrey Arshavin dipanggil untuk skuad Russia pada Sabtu untuk kelayakkan Euro 2012 bagi pasukkan B menentang Armenia di Yerevan. Arshavin dan Russia kemudiannya akan melawat Doha untuk sebuah perlawanan persahabatan menentang Qatar pada Selasa.


Jack Wilshere (England)
Wales v England, 26 Mac
England v Ghana, 29
Mac
Jack Wilshere akan turun untuk aksi antarabangsa bersama skuad Fabio Capello menentang Wales dan Ghana pada Sabtu sebelum menjadi tuan rumah untuk perlawanan persahabatan menantang Ghana di Wembley pada Selasa.


Henri Lansbury (England)
Kieran Gibbs (England)
Denmark U21 0-4 England U21, 24 Mac
England U21 v Iceland U21, 28 Mac
Henri Lansburry tidak beraksi semasa England menewaskan Denmark 4-0 pada Selasa. Gol dari Danny Welbeck, Scott Sinclair, Daniel Sturridge dan Jordan Henderson menjadikan pasukan Stuart Pearce mendapat kemenangan selesa di Viborg. Pemain muda skuad singa akan menjadi tuan rumah apabila berhadapan dengan Iceland di Deepadle, Preston pada Isnin.


Marouane Chamakh (Maghribi)
Algeria v Maghribi, 27 Mac
Maghribi v Botswana, 30 Mac
Marouane Chamaks telah dipanggil untuk skuad Maghribi untuk perlawanan antarabangsa seterusnya. Skuad Eric Gerets ini akan bertandang ke Annaba untuk kelayakkan Piala Negara-negara Africa pada Ahad sebelum bermain untuk perlawanan persahabatan menentang Botswana pada Rabu.


Emmanuel Eboue (Côte d'Ivoire)
Côte d'Ivoire v Benin, 26 Mac
Emmanuel Eboue telah dipangil untuk aksi antarabangsa bersama Côte d'Ivoire pada Sabtu untuk kelayakkan Piala Negara-negara Afrika menentang Benin di Accra.


Carlos Vela (Mexico)
Mexico v Paraguay, 26 Mac
Mexico v Venezuela, 29 Mac
Carlos Vela mengebumi serangan skuad Mexico untuk perlawanan persahabatan menentang Paraguay dan Venezuela di America. Mexico akan berhadapan dengan Paraguay di Oakland pada Sabtu sebelum melakukan pertemuan dengan Venezuela di San Diego pada Selasa.



(Sumber: http://www.arsenal.com/)