Arsene Wenger harus jadikan Theo Walcott penyerang

Wednesday, July 20, 2011
Walcott sering tampil bermutu ketika diletakkan dalam posisi hadapan...


Oleh Gunawan Widyantara

Bekas pemain sayap Arsenal Perry Groves berpendapat bahawa kemampuan Theo Walcott akan lebih terserlah jika Arsene Wenger meletakkannya sebagai pemain hadapan.

Wenger telah menghidu bakat Walcott dan seterusnya membawanya ke Emirates dari Sunderland. Penyerang yang memiliki kepantasan tinggi itu kini lebih kerap ditempatkan sebagai pemain sayap kanan.

Tetapi Walcott yang kini menjejaki usia 22 tahun telah menegaskan keinginannya untuk dijadikan sebagai pemain di barisan hadapan berbanding posisi sayap. Harapan Walcott ini turut dipersutujui oleh Groves.

"Dia akan tampil lebih baik jika diberi tugas sebagai penyerang. Acapkali Walcott tampil bermutu ketika di diletakkan di posisi hadapan," jelasnya kepada talkSPORT.

"Sentuhan pengakhirannya semakin meningkat. Saya melihatnya sebagai seorang penyerang. Mungkin tidak pada tahun ini karena Robin van Persie akan memegang peranan yang lebih penting, jangan lupa mereka masih punyai [Maroane] Chamakh."

"Tetapi jika bersedia untuk kekal di Arsenal dalam waktu yang lebih lama, saya yakin dia akan mengisi posisi penyerang tengah."


(Sumber: http://www.goal.com/)