Liverpool ikat Henderson

Friday, June 10, 2011
LONDON - Gergasi Liga Perdana, Liverpool, kelmarin melengkapkan perjanjian pembelian pemain tengah Sunderland, Jordan Henderson dengan yuran perpindahan bernilai 20 juta paun (RM98.4 juta).

Henderson yang baru berusia 20 tahun dan mengikat kontrak dengan kelab Merseyside untuk jangka masa panjang, bersetuju dengan syarat perjanjian yang ditawarkan.

Pemain muda itu kemudiannya melawat kompleks latihan Melwood sebelum menjalani pemeriksaan perubatan.

Penyertaan Henderson merupakan pembelian ketiga terbesar sejak Kenny Dalglish mengambil alih sebagai pengurus pada Januari lalu, setelah kelab itu berjaya mendapatkan khidmat Andy Carroll dan bintang antarabangsa Uruguay, Luis Suarez.

Henderson merupakan pemain tonggak Sunderland sejak dua musim lepas dan dia juga tampil buat pertama kali dalam skuad senior England ketika menentang Perancis pada November, tahun lalu.

Kehadiran pemain tersebut dikatakan strategi terkini Liverpool yang mensasarkan bakat-bakat muda daripada mendapatkan khidmat pemain bintang.

Kelab itu turut dilaporkan berhasrat mendapatkan khidmat pemain tengah Blackpool, Charlie Adam, 25, dan penyerang remaja Ipswich, Connor Wickham, 18.

Liverpool juga dikaitkan dengan pemain Aston Villa, Ashley Young, walaupun Manchester United kelihatan menjadi pilihan pemain tengah itu.

"Sudah tentu amat sukar untuk meninggalkan kelab lama saya. Saya berasal dari Sunderland, saya menyokong kelab itu sejak kecil lagi. Tetapi, saya juga perlu melihat masa depan saya dan ini merupakan peluang keemasan saya," kata Henderson.

Henderson berkata, dia kini tidak sabar untuk menanti peluang bermain di samping Steven Gerrard.

Sementara itu, penyerang Liverpool, David Ngog mungkin akan ke Sunderland, namun, pengarah bola sepak Reds, Damien Comolli berkata, pihaknya akan memberi ruang kepada pemain muda Perancis itu untuk berbincang dengan kelab tersebut. - AFP

(Sumber: http://www.utusan.com.my/)