Safee bimbang masa depan di ISL

Thursday, June 9, 2011
Oleh K. RAJAN

Persekutuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI) telah buat sementara waktu diberikan sekatan antarabangsa oleh FIFA, yang telah membuat keputusan dengan memberi mereka satu lagi peluang untuk menyediakan perkara-perkara dalam aturan bolasepak selepas mereka gagal untuk mengadakan pemilihan pucuk pimpinan pada bulan lepas.

“Nyata saya bimbang dengan masa depan saya di Indonesia dengan masalah yang dihadapi oleh PSSI.

Tetapi saya masih perlu menunggu keputusan FIFA ke atas mereka sebelum saya membuat apa-apa keputusan,” kata Safee, yang telah menjaringkan enam gol dalam sembilan kemunculan untuk Pelita Jaya.

Safee meninggalkan Selangor untuk menyertai Pelita Jaya pada Februari selepas membantu Malaysia memenangi perlawanan dalam Asean Football Federation (AFF) Disember tahun lalu.

Penyerang kelahiran Perak ini juga berkata bahawa dia lebih suka untuk berhijrah ke luar negara jika kerjayanya di Indonesia dipendekkan oleh sekatan daripada FIFA. “Jika boleh, saya mahu tinggal di Indonesia. Jika tidak, saya akan mencari sebuah peluang untuk bermain dalam negara jiran yang lain,” katakan Safee, yang menyertai kem latihan kebangsaan pada Isnin selepas bermain untuk Pelita Jaya menentang PSPS Pekan Baru Sabtu lepas.

“Saya percaya pengalaman yang saya perolehi ketika bermain di Indonesia akan menjadi kelebihan untuk saya bermain lebih baik dengan pasukan kebangsaan.”

Sementara itu, pengerusi jawatankuasa penormalan PSSI, Agum Gumelar, menyatakan pada Isninbahawa persatuan tidak akan dikenakan hukum oleh FIFA.

“Mereka memberitahu kami yang PSSI harus mengadakan satu pilihan raya sebelum 30 Jun,” Agum memberitahu Jakarta Globe.

“Saya berharap agar kami akan membuat pilihan raya dan akhirnya menamatkan krisis kepimpinan dalam PSSI.”

Agum dan pemangku setiausaha umum PSSI, Joko Driyono telah diberitahu mengenai keputusan FIFA tersebut dalam sebuah mesyuarat pada Isnin bersama pengarah ahli persatuan dan pembangunan FIFA, Thierry Regenass.



(Sumber: http://thestar.com.my/)