WENGER MAHU MENYERANG BARCELONA

Tuesday, March 8, 2011
Oleh ESPNsoccernet staff



Arsene Wener telah menggariskan pendekatan tektikalnya untuk pertemuan dengan Barcelona dalam Liga Juara-juara Selasa ini dengan menolak bahawa Arsenal tidak menyiapkan pasukan dengan pertahanan yang ramai di Nou Camp.

Arsenal membawa kelebihan bekalan 2-1 ke pertemuan ke-2 untuk pasukan 16 akhir selepas memenangi perlawanan yang mana mereka lebih dahulu ketinggalan 0-1 di Emirates pada bulan lepas. Banyak perbincangan sebelum perlawanan menceritakan samada Arsenal akan mempertahankan belakalan sedia ada atau cuba mengembangkannya.

Pemegang gelaran juara pada tahun lepas, Inter telah mengalahkan Barcelona 3-1 di halaman sendiri dan kemudiannya cuba bermain secara bertahan di Nou Camp dan akhirnya berjaya menuju ke peringkat akhir dengan manghadkan kemenangan Barcelona 1-0. Arsenal pasti perlu untuk lebih berhati-hati berbanding mereka sebelum ini yang telah dikalahkan dengan 4-1 di Spanyol pada peringkat suku akhir diakhiri dengan agregat 6-3.

Wenger memberitahu bahawa dia tidak akan mengikuti jejak perancangan Inter kerana pasukannya tidak mempunyai kecekapan untuk melakukan apa yang telah dilakukan oleh pemain pertahanan Jose Mourinho yang mempunyai kelas tinggi dalam cara sebegitu, memandangkan Arsenal mempunyai bakat yang besar dalam permainan secara serangan. Wenger mengakui bahawa Arsenal tidak mempunyai gol tambahan sebagaimana yang Inter ada dan kejayaan seperti 1-0 itu mampu menyebabkan skuad The Gunners tersingkir dengan peraturan gol di tempat lawan. Pengurus itu berkata bahawa dia akan menerima dengan keputusan tanpa gol tetapi tidak mahu merancang untuk oerlawanan itu akan dimainkan dengan cara demikian, jadi dia juga akan menghantar pemainnya untuk menyerang.

"Mungkin ia satu ilusi untuk datang ke Barcelona dan mengharapkan mereka tidak menjaringkan gol langsung," kata Wenger. "Maka anda perlu berfikir untuk mendapatkan sekurang-kurangnya satu gol. Adakah ia sesuatu yang lebih realistik untuk cuba bermain dengan keputusan 0-0 sejak awal permainan bermula? Ia mungkin menentang cara sebenar kami dan secara tektikal ia bukan semata-mata bertahan. Kami bukan sebuah pasukan dengan 11 pemain yang sekadar gembira untuk bertahan."

Wenger percaya sukar untuk memastikan pihak lawan tidak menjaringkan gol pada Selasa nanti namun dia percaya pemain pertahanannya, dengan merujuk rekod perlawanan sebelumnya dalam Liga Perdana sebagai isyarat bahawa Arsenal telah meningkat dalam memperkuatkan bahagian pertahanannya.

"Kami harus menentang idea sedemikian kerana cara kami satu-satunya di Arsenal bukanlah semata-mata bertahan," kata Wenger. "Saya ingatkan anda kembali bahawa dalam 11 perlawanan kami mempunyai 7 perlawanan tanpa bolos dalam Liga Perdana, kami bolos kurang dari Man United, yang terkenal punyai pertahanan yang baik. Kami boleh bertahan jika kami mahu tetapi kami lebih gemar untuk melakukan serangan, itu yang pasti."


(Sumber: http://soccernet.espn.go.com/)