WENGER - UEFA TERKEJUT DENGAN KEPUTUSAN PENGADIL

Wednesday, March 9, 2011
Pengurus Arsenal berkata penyingkiran van Persie sesuatu yang 'memalukan'



Arsene Wenger menyatakan bahawa pegarah Uefa turut 'terkejut' denan keputusan pengadil Massimo Busacca untuk mengeluarkan Robin van Persie dalam kekalahan Arsenal menentang Barcelona.

Van Persie telah dikeluarkan pada awal permainan separuh masa ke-2 di Nou Camp selepas dilayngkan kad kuning ke-2 kerana Busacca menyifatkan pemain Belanda itu sengaja mengeluarkan bola.

Pemain bahagian serangan Arsenal itu telah didapati berada dalam keadaan 'offside' dan menyepak bola ke arah gol selepas sesaat wisel dibunyikan, yang mana van Persie menyatakan bahawa dia tidak mendengar bunyi tersebut kerana suasana bising di dalam stadium.

Dia menganggap keputusan itu sebagai satu 'gurauan' dan Wenger turut tidak bergembira dan membuat laporan secara bersemuka dengan Busacca selepas wisel penamat.

Wenger merasakan bahawa ia sesuatu yang 'memalukan' Van Persie dikeluaran dan tidak percaya wakit-wakit Uefa turut terkejut dengan keputusan pengadil.

Kekecewaan

Selepas perbualan bersama Busacca, Wenger berkata: "Saya fikir dia mesti menyangka bahawa dia lakukan keputusan yang betul."

Tambahnya: "Saya telah bercakap kepada wakil-wakil Uefa. Mereka turut terkejut kerana ia membunuh tuntutan sebuah perlawanan bolasepak yang menakjubkan."

"Untuk apa? Jika ia sebuah terjahan kasar atau, tempahan kesalahan ke-2, ia okey, tetapi ia secara terang-terangan memalukan."

Pengurus pasukan Arsenal ini menyambung: "Dua jenis orang yang tidak akan gembira; sesiapa yang meminati Arsenal dan sesiapa yang meminati bolasepak boleh kecewa dengan keputusan pengadil itu.

"Apabila kita buat satu-satu keputusan, ia sepatutnya menjajikan sesuatu yang hebat, yang sangat menakjubkan. Itulah yang sangat dikesali.

"Kami kalah dengan sebuah pasukan yang sangat hebat, pasukan Barcelona, tahniah kepada mereka dan semoga berjaya kelak.

"Kami miliki banyak kekecewaan malam ini kerana kami tidak menjangkakan akan kalah dengan cara begitu. Saya memohon maaf kepada semua yang menonton perlawanan tersebut."



(Sumber: http://www.skysports.com/)