WILSHERE: KINI KAMI MESTI TUNJUKKAN SEMANGAT KAMI

Wednesday, March 9, 2011
Oleh Chris Harris

Jack Wilshere telah terpanggil untuk terus berusaha lebih keras dan menunjukkan semangat mereka untuk terus memastikan mereka tidak mengakhiri musim ini dengan tangan kosong.

Pemain berusia 19 tahun itu mempertikaikan andai pasukannya dikatakan menonjol di Nou Camp pada malam Selasa apabila skuad the Gunners tewas 3-1 kepada Barcelona, menjadikan kedudukan agregat 4-3.

Penyingkiran dari Liga Juara-juara itu hanya sembilan hari selepas mereka ditewaskan di peringkat akhir Piala Carling tetapi dua kejuaraan masih di dalam cengkaman Arsenal - mereka hanya ketinggalan tiga mata di belakang pendahulu Liga Perdana Manchester United dan mereka dalam perjalanan ke Old Trafford Sabtu ini untuk suku akhir Piala FA menentang pesaing gelaran mereka.

Wilshere sangat kecewa seperti rakan-rakannya yang lain ketika dia meninggalkan Nou Camp tetapi dia tidak akan membiarkan kepalanya tertunduk.

"Kami perlu menaikkan semangat kami," kata pemain berusia 19 tahun itu. "Kami masih dalam perebutan kejuaraan, kita hanya ketinggalan tiga mata di belakang pendahulu dan masih mempunyai satu perlawanan di tangan. Kami berkunjung ke Manchester United dalam Piala FA pada hari Sabtu ini dan kami perlu meningkatkan semangat kami untuk mencapai kemenangan di sana.

"Kami tidak akan berputus harap, begitulah semangat Arsenal. Kami masih di dalam dua kejohanan dan kami mesti memperoleh sebuah trofi tahun ini, itulah sasaran kami."

Liga Juara-juara sentiasa melibatkan pertaruhan luar setiap kali pasukan Arsène Wenger ditemukan dengan Barcelona dalam peringkat Pasukan 16 terakhir. Bagaimanapun Wilshere menyesai dua keadaan genting dalam separuh masa ke-2 - Kad kuning kedua Robin van Persie kerana melengahkan masa dan peluang lewat Nicklas Bendtner merebut satu peluang gol terbuka.

"Robin amat marah, malah saya sendiri tidak dapat mendengar bunyi wisel," kata Wilshere. "Kami semua tahu ia adalah satu keputusan yang tidak patut, tetapi kami perlu menghadapinya dan meneruskan perjuangan. Ia aalah keputusan yang salah tetapi itu merupakan sebahagian daripada bolasepak.

"Saya berfikir bahawa kami menanganinya dengan baik, tetapi jika terdapat sebarang pasukan yang anda tidak mahu menentang dengan hanya 10 orang, ia adalah Barcelona. Kami mendapat satu gol kembali yang merupakan sasaran kami, dan kami memberi tekanan kepada mereka, kemudian Robin disingkirkan dari perlawanan jadi kami terpaksa bertahan dan mungkin kami telah kehabisan khudrat di akhirnya.

"Ia adalah sebuah detik yang amat berharga bagi kami, dan nasib kami agak tidak begitu baik. [Di peluang terakhir] Nicklas menjadi harapan kepada kami dan mungkin jika dia membuat satu sentuhan yang lebih baik, dia akan berjaya menjaringkan ke gawang, tetapi sasaran itu tidak menjadi."

Wilshere akan balik dengan beberapa kesalan dari Nou Camp tetapi reputasinya telah meningkat oleh dua persembahan cemerlang menentang Barcelona. Pemain berumur 19 tahun itu melakukannya dengan caranya sendiri dalam berhadapan dengan pemain seperti Xavi and Andres Iniesta dan mengakui dia menikmati setiap minit pertembungan antara mereka.

"Untuk bermain menentang pemain seperti Xavi dan Iniesta merupakan satu yang bagus," katanya. "Ia merupakan satu pengalaman yang hebat.

"Pada usia seperti saya, saya masih dalam pembelajaran dan tiada pemain-pemain lain yang lebih baik untuk mempelajari sesuatu. Barcelona mungkin akan memenangi Liga Juara-juara kali ini kerana mereka adalah sebuah pasukan terbaik di Eropah."



(Sumber: http://www.arsenal.com/)