Morinho tukar formasi dari 4-2-3-1 kepada 4-3-3

Sunday, June 19, 2011
Jose Morinho akan melakukan pertukaran bagi permulaan XI-nya pada penggal berikut untuk membenarkan Nuri Sahin berada dalam skuad utama berikutan ketibaannya dari Borussia Dortmund


Oleh Salvatore Landolina

Jurulatih Real Madrid Jose Mourinho bersedia untuk menukar formasi 4-2-3-1nya dan melaksanakan sistem 4-3-3 yang baru untuk musim akan datang, menurut Marca.

Perubahan ini dilakukan untuk memberikan ruang kepada Nuri Sahin mengambil posisi di sebelah kiri daripada tiga pemain di bahagian tengah.

Musim lepas formasi 4-2-3-1 melihatkan Iker Casillas sebagai penjaga gawang, empat pemain pertahanan seperti Sergio Ramos, Pepe, Riccardo Carvalho dan Marcelo. Xabi Alonso dan Sami Khedira sebagai pemain tengah, sementara Angel Di Maria, Mesut Ozil dan Cristiano Ronaldo sering bermain di belakang Karim Benzema.

Bagaimanapun, perubahan yang telah dipertimbangkan oleh Morinho tersebut tidak akan menjejaskan bahagian pertahanan, tetapi ia akan memperlihatkan perubahan posisi di bahagian tengah dan menguatkan bahagian serangan.

Ia mungkin akan melibatkan Khedira yang akan bertukar posisi ke sebelah kanan, Alonso di bahagian tengah manakala Sahin akan berada di sebelah kiri. Ozil, Benzema and Ronaldo akan menjadi tiga penyerang serangkai.

Kaka atau Di Maria boleh menggantikan peranan pemain antarabangsa Jerman, Ozil.

Formasi baru 4-3-3, jika Mourinho memilih untuk melancarkannya, mungkin akan membentuk susunan seperti berikut:

Casillas; Ramos, Pepe, Riccardo Carvalho, Marcelo; Khedira, Alonso, Sahin; Ozil, Benzema, Ronaldo. 


(Sumber: http://www.goal.com/)