Harimau Malaya disyaki rasuah

Wednesday, June 15, 2011
 
Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN

KUALA LUMPUR - Krisis rasuah dalam bola sepak negara memasuki episod kemuncak apabila Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad semalam tidak menolak kemungkinan ada pemain skuad Harimau Malaya dan Olimpik terlibat dengan kegiatan mengatur perlawanan peringkat antarabangsa.

Malah kata Azzuddin, perkara itu sudah pun berada pada peringkat siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis.

"Saya tidak boleh nafikan memang ada (kegiatan mengatur perlawanan). Saya tidak boleh kata bahawa saya menafikan perkara itu berlaku di kalangan pemain skuad kebangsaan kita.

"Begitupun saya tidak boleh hebahkan perkara ini terlalu mendalam kepada media kerana saya tidak mahu mengganggu siasatan kerana mungkin banyak tohmahan yang tidak betul akan dilemparkan.

"Proses mencari dan mendapatkan bukti terhadap perkara ini mengambil masa, jadi saya tidak boleh sentuh mengenai perkara ini lebih mendalam.

"Saya mesti adil kepada sesiapa yang terbabit, kita tak boleh buat tindakan tanpa berdasarkan sebarang bukti yang kukuh, " katanya ketika ditemui selepas pelancaran Chelsea Blue Pitch di NPNG Sports Centre, Damansara Damai, semalam.

Ketika ditanya pihak media kemungkinan kegiatan mengatur perlawanan turut membabitkan pihak atasan seperti jurulatih, Azzuddin hanya memberikan reaksi: "Saya kesal jika benar (jurulatih) itu terbabit. Jika dia ada terlibat, dia perlu bersedia menghadapinya, " katanya.

Pengakuan Azzuddin semalam merupakan satu lagi pendedahan terhadap gejala rasuah dalam bola sepak tempatan.

Sebelum ini, jurulatih Piala Presiden Negeri Sembilan, Yusarman Yusof didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban atas 21 pertuduhan mengatur perlawanan di samping penahanan seorang lelaki yang dipercayai bookie yang terbabit mengaturkan perlawanan membabitkan T-Team.

Seandainya apa yang diperkatakan Azzuddin benar-benar berlaku, ia pasti mengecewakan penyokong setia negara ketika sokongan kepada skuad kebangsaan kembali meningkat selepas Malaysia menjuarai Piala Suzuki AFF 2010.

Persoalannya, adakah dengan pengakuan Azzuddin semalam, kes rasuah dalam arena bola sepak tempatan sebenarnya lebih teruk berbanding hanya dua kes sahaja yang dilaporkan setakat ini?

Atau mungkinkah rasuah bola sepak yang menggegarkan negara pada tahun 1994 dan 1995 kini sebenarnya sudah berulang?


(Sumber: http://www.utusan.com.my/)