Galatasaray tawan Emmanuel Eboue

Tuesday, August 16, 2011
Pemain Ivory Coast itu telah menandatangani kontrak empat tahun bersama salah satu kelab gergasi Turki


Oleh Donny Afroni

Pihak pengurusan Galatasaray telah membawa pemain pertahanan kanan Emmanuel Aboue dari Arsenal dengan nilai perpindahan €3,5 juta. Demikian seperti yang diumumkan pengurusan kelab.

Eboue meninggalkan Stadium Emirates setelah enam tahun beraksi dalam Liga Perdana Inggeris, dan kini mencuba nasib di Turki. Pemain berasal dari Ivory Coast tersebut telah setuju untuk kontrak selama empat tahun, dan bakal memperoleh gaji bernilai €2,5 juta semusim.

“Arsenal telah setuju menjual Emmanuel Ebaoue pada awal musim 2011/12. Nilai perpindahan yang dibayar untuk Arsenal adalah €3,5 juta. Untuk musim 2011/12 sehingga 2012/13, dia akan menerima bayaran €2,5 juta semusim. Seterusnya dia dia akan memperoleh €2,2 juta pada musim 2013/14 hingga 2014/15,” demikian kenyataan Galatasaray.

Dengan demikian, Galatasaray telah memperoleh lima pemain pada musim panas ini. Sebelum ini, Galatasaray membawa masuk Johan Elmander, Felipe Melo, Tomas Ujfalusi dan Fernando Muslera sejak kehadiran Unal Aysal sebagai presiden kelab.


(Sumber: http://www.goal.com/)