'Kembalikan rentak sebenar'

Thursday, June 30, 2011

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR

JURULATIH kebangsaan, Datuk K. Rajagobal mengakuiyang anak-anak buahnya tidak mempamerkan rentak permainan sebenar ketika mereka menewaskan Taiwan 2-1 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam kelmarin.

Justeru pengendali berusia 55 tahun itu mahu para pemainnya kembali tampil dengan aksi sebenar yang lebih berdisiplin pada aksi kedua pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2014 bagi Zon Asia di Stadium Perbandaran Taipei, Ahad ini.

"Kami bermula hambar pada 15 hingga 20 minit pertama dan tidak bermain secara agresif seperti biasa. Memang saya agak kecewa kerana selepas mendahului 2-0, barisan perta- hanan pula leka dan melakukan kesilapan mudah.

"Jadi saya mahu para pemain kembali kepada rentak sebenar permainan mereka apabila beraksi di tempat lawan pada Ahad ini.

"Saya lihat para pemain Taiwan cukup komited dan rajin pada perlawanan ini tetapi saya tetap yakin dan optimis kita akan dapat melakukan tugas dengan baik di Taipei.

"Cuma saya mahu para pemain jangan cepat hilang fokus dan main dengan lebih berdisiplin sepanjang 90 minit permainan," kata Rajagobal.

Skuad kebangsaan telah berlepas ke Taipei pada pagi semalam bagi menyesuaikan diri dengan keadaan di tempat lawan itu.

Dengan penyerang utama, Safee Sali mungkin tidak sempat pulih daripada kecederaan hamstring tendon yang memaksanya dikeluarkan pada waktu rehat aksi malam kelmarin, Rajagobal mungkin terpaksa menggunakan 'senjata sulit' pasukan negara, Norshahrul Idlan Talaha.

"Saya akan buat dua atau tiga pertukaran pada kesebelasan utama berikutan masalah kecederaan dan prestasi pada aksi pertama ini.

"Saya harap Norshahrul sudah bersedia untuk diturunkan. Jika keadaan memerlukan, saya akan menurunkannya di Taipei," jelas Rajagobal.

Dua lagi pemain yang mungkin kembali dalam kesebelasan utama skuad Harimau Malaya pada Ahad ini ialah penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat dan pemain pertahanan kanan, Mahali Jasuli.


(Sumber: http://www.kosmo.com.my/)